Wil je steun? Hoe je kan luisteren in gesprekken

Begrijpend luisteren in gesprekken.
Dat is je bewust zijn van hoe je reageert en luistert in gesprekken.
Hoe luister je en hoe kan je luisteren? In onze trainingen leren we onze cursisten het begrijpend luisteren en regisseur worden in het gesprek.

Probeer de verschillende manieren van steun bieden in het gesprek. 

Analytisch luisteren
Dit betekent dat je kijkt naar verschillen, risico’s en dat wat niet klopt. Je kan de ander steunen met een waarschuwing, je benoemt waar de ander op kan letten.

Emotioneel luisteren

Dit betekent dat je luistert naar gevoelens, de emotionele kant van het verhaal. Je kan de anderen steunen door niets te zeggen en te laten voelen dat je er bent voor de ander.

Creatief luisteren
Dit betekent dat je luistert en ondertussen oplossingen verzint en de ander adviseert hoe de ander het probleem kan oplossen. Je geeft een andere betekenis aan de zaken en je bent toekomstgericht.

Praktisch luisteren
Dit betekent dat je luistert gericht op het resultaat. Je komt snel met een advies, daadkrachtig vertel je wat er moet gebeuren vanuit jouw optiek.

Stel een vraag.
Welke steun wil je? En reageer op het verzoek van de ander. 

Ik ben benieuwd wat je ontdekt.