Een cultuur van behulpzaamheid is cruciaal voor succesvolle teams

Is er een cultuur van behulpzaamheid in jouw organisatie? Zijn jullie sociaal? Wordt er voldoende steun geboden?

Kom op leidinggevenden, jullie taak is het creëren van een werkomgeving waar mensen elkaar open steun kunnen vragen en willen bieden. Aan de slag!
In de meeste organisaties kan nog veel meer gebruik gemaakt worden van elkaars denkkracht, veerkracht, creatiekracht en daadkracht.
Wanneer we de OplossingsKracht willen vergroten in organisaties zullen we de aandacht moeten richten op het belang van empathie, steun vragen, bieden en ontvangen.

Besteed aandacht aan het sociale kapitaal in je organisatie, vergroot de oplossingskracht en oogst je winst.
Een  cultuur van behulpzaamheid is cruciaal voor succesvolle teams zegt business leader Margaret Heffernan in een TED talk ” Why it’s time to forget the pecking order at work”.  www.ted.com
Het uitgangspunt is dat we elk mens nodig hebben, dat elke medewerker iets te bieden heeft aan de ander.
Een werkomgeving waarin we open en veilig onze gedachten, gevoelens, behoeften en ideeën kunnen delen is nodig!

Het model OplossingsKracht gaat ervan uit dat elk mens kan denken, kan voelen, een plan kan maken en actief resultaatgericht kan zijn.
Elk mens heeft dus iets bij te dragen, en het vermogen om 4 soorten steun te bieden: analytische, emotionele, creatieve en praktische steun.
Afdelingen die verbonden zijn met elkaar, die afgestemd zijn op elkaar, delen veel meer hun kennis en ideeën, en komen tot meer creativiteit en resultaat.

Vergroot de OplossingsKracht ook in jouw organisatie, richt je op de verbondenheid en sociale steun in je omgeving.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tips van Ingeloes.
Tip 1 Focus je op het belang van aandacht voor aandacht, spreek het belang uit en zet het op de agenda.
Tip 2 Ontdek wat al goed gaat in je organisatie, waar steunt men elkaar al, welke samenwerking willen we meer van? Op welke afdelingen voelen we ons onderling gezien, gehoord en gesteund?
Tip 3 Bespreek het belang van steun bieden, vragen en ontvangen van zowel taakgericht als mensgericht steun.
Tip 4 Maak medewerkers bewust van het belang van sociale steun en leer ze dat steun vragen en ontvangen net zo belangrijk is als bieden.
Tip 4 Leer medewerkers veilig communiceren, vergroot het zelfinzicht en de mensenkennis in de organisatie. Zo groeit de emotionele intelligentie, het vertrouwen en durven we meer met elkaar te delen.
Tip 5 Creëer momenten om elkaar te leren kennen. Hoe beter we elkaar kennen, hoe meer we weten bij wie we welke steun kunnen halen.
Naast dat het sociale kapitaal groeit beïnvloedt sociale steun ook de bevlogenheid, de loyaliteit, creativiteit, emoties, humeur, de gezondheid en het ervaren welzijn.
Kortom reden genoeg om met het onderwerp sociale steun aan de slag te gaan.

Steun nodig?
Wij bieden graag de gewenste steun. En we leren je graag werken met ons empathie, coach- en communicatiemodel OplossingsKracht voor de gewenste steun. Een model wat sociale steun bespreekbaar maakt en bijdraagt aan persoonlijk inzicht en gedragsverandering.
Ook kan je je aanmelden bij de open opleiding Tactisch coachend communiceren

Call Now Button