breinkennis en bewustwording

breinkennis en bewustwording

Uit wetenschappelijk onderzoek naar de werking van het brein zijn een aantal voorwaarden voor leren in organisaties bekend. Ria van Dinteren schreef in het Tijdschrift voor coaching september nr 3 2011 een artikel over breinkennis waarin ze aangeeft wat belangrijke vaardigheden zijn voor leidinggevenden. In mijn trainingen transformatief leiderschap heb ik het over de voorwaarden om een veilig leeromgeving te creëren. Het is interessant om te ontdekken hoe jij dit doet. Niet alleen als leidinggevende maar ook in je thuissituatie. Ik heb een aantal bewustwordingsvragen die interessant zijn om jezelf te stellen. Ik ben echt benieuwd wat die inzichten jou en de ander opleveren. Een mooie ontdekking is je gewenst:)

Veiligheid eerst

–        Schenk aandacht aan de verschillende rollen: leidinggevende en coach

–        Zorg voor een emotioneel veilige werkomgeving

–        Houd rekening met ruimtes: verschillende ruimte voor verschillende activiteiten

–        Geef ruimte voor emoties

Vragen ter bewustwording

–        Vanuit wie praat ik?

–        Welke rol neem ik?

–        Hoe draag ik bij aan emotionele veiligheid?

–        Is dit het moment, de plek?

–        Bied ik de gewenste steun?

–        Heb ik gevraagd naar wat de gewenste steun is?

Spiegelneuronen

–        Geef het goede voorbeeld

–        Verplaats u in de medewerker

–        Zet een heldere structuur neer met een eenduidige boodschap [congruent gedrag]

Vragen ter bewustwording

–        Waarin laat ik mijn voorbeeldrol zien?

–        Waarin verplaats ik me?

–        Ben ik congruent, zeg ik wat ik voel, wat mijn behoefte is, wat ik echt denk?

Denkvoorkeuren

–        Ken je eigen mindset

–        Geef ontwikkelingsgerichte feedback

–        Leer van uw medewerkers

–        Breng ontwikkeling in beeld

Vragen ter bewustwording

–        Waaraan besteed ik meer aandacht?

–        Ben ik gespitst in mijn luisteren op de daadkracht, op de gevoelens, op de risico’s of op nieuwe mogelijkheden?

–        Geef ik steun op gedrag?

–        Heb ik toestemming van de ander?

–        Ontdek ik al vragend wat de ander al weet, bedacht heeft?

–        Benoem ik wat me opvalt

–        Bekrachtig ik?

Vier succes

–        Geef complimenten

–        Moedig anderen aan om elkaar complimenten te geven en waardering uit te spreken

–        Beloon ook kleine stapjes

–        Houd rekening met individuele verschillen

–        Beloon elke bijdrage aan het teamresultaat

Vragen ter bewustwording

–        Heb ik oog voor wat al goed gaat?

–        Stimuleer ik dit?

–        Ben ik tevreden met kleine stapjes?

–        Doe ik dat?

–        Vieren we voldoende?