Aandacht en inleven

Aandacht voor aandacht!

Ik verwonder me over het energieverslindend tekort aan oprechte aandacht en steun in organisaties. Gelukkig zijn er ook organisaties die me vragen om medewerkers en leidinggevenden bewust te maken van belang van bieden en vragen van steun. En hoe eenvoudig kan het verdiepend luisteren en bewust steun bieden zijn?

Maak bekend dat aandacht geven en steun bieden echt bijdraagt aan welzijn en [werk]plezier.
Aandacht heeft effect op resultaten, kwaliteit en creativiteit, dus alleen al zakelijk gezien is het slim. Nog belangrijker is dat aandachtig communiceren bijdraagt aan veiligheid en verbondenheid. Reden genoeg voor mij om het empathie- en coachmodel ‘OplossingsKracht voor de gewenste steun’ te ontwikkelen.

Met het model OplossingsKracht leggen we de focus op echte aandacht en vooral op wat de behoefte is. Al vragen stellend kan je ontdekken wat de ander graag wil.  Met focus op het doel, op wat er goed gaat en wat er nog nodig is om het te verbeteren. Een communicatiemodel wat nuttig en bruikbaar is.

De gewenste aandacht en steun krijgen vraagt zelfinzicht, vaardigheden en leiderschap.

OplossingsKracht-animatie-basis-300Empathie is je inleven in anderen.
Steun vragen, ontvangen en bieden is nog niet zo eenvoudig! In het model zie je de verschillende soorten van aandacht. Analytische aandacht is echt wat anders dan aandacht voor emoties. Creatieve aandacht is echt wat anders dan praktische aandacht. De meest doeltreffende aanpak is:
– ontdekken welke aandacht we nodig hebben en welke steun we graag willen van de ander
– bepalen wie de aandacht, de gewenste steun het beste kan geven en zou willen geven
– een gesprek aangaan en benoemen welke steun gewenst is
– de toestemmingsvraag stellen, mag ik jou de steun vragen, schikt het?
– beschrijven hoe de ander je kan helpen en wat de meerwaarde van de steun voor jou is.

Mooie vragen om eens over na denken toch……..

 

Call Now Button